söndag 23 december 2012

SENAPSSILL? NEJ NATURELL FRÅN ISEN!

Blåsigt & ogästvänligt.
Min fångst ca 20 talet sillar.
Idag så stog det sillhäckling på programmet och platsen för det blev Ljungskileviken ut mot Ulvön. Vi (min bror & jag) drog hemifrån vid 6:15 tiden, för man har ju hört att fisket kan vara fantastiskt när det är mörkt. Väl framme vid Lyckorna så var det fortfarande kolmörkt och jag undrade vad vi gett oss in på! Vinden låg på en del men det skulle ju inte blåsa så mycket enligt spåkärringera på yr mm mm. Vad fel dom kan ha, vinden ökade & ökade och jag skulle nog tro att det blåste bortemot 10-12 m/s, brrrrrrr det blev kallt trots att det bara var några grader kallt enligt termometern. Hur gick fisket då? Vi fick ihop ca 40 sillar varav några rätt så schysta storleksmässigt. Det där med mörkerfiske vete faan om jag kommer att pröva något mer - första sillen bet på vid 8:30 tiden - i "fullt" dagsljus. Där fick man för att man skulle åka iväg så jäkla tidigt. Det är allt goare att sova nogon timma extra på möra. VARNING, VARNING - isen är till stora delar ok men skiftar rätt så mycket i tjocklek och kvalitet. I bifogad länk http://kartor.eniro.se/m/nISsx har jag ritat in ett blått streck som visar var en råk är. Provborrade endast ett hål men det var näst intill ingen is alls där, så ta det försiktigt. Jag utgick från lyckornas havsbadsrestaurang och gick aldrig över råken. Det var alles för denne gången, vi synes på sjön.

1 kommentar: